Groep 1-2

Vandaag zijn we gestart met het thema muziek! We gaan op zoek naar alles wat geluid maakt, we maken zelf muziek en we vormen samen een orkest. Als je goed luistert, hoor je héél veel!

In de klas maken we een muziekhoek. In deze hoek kunnen de kinderen muziek maken, optreden, verkleden, kaartjes voor de voorstelling verkopen, kaartjes maken.

Wat beleven we met Pompom?

Pompom ontdekt dat hij van geluiden houdt. Bij oma is het altijd stil en daarom wil hij oma verrassen met geluiden. Samen met Pompom gaan we op zoek naar geluiden. Geluid is overal, binnen én buiten!

Wat doen we in de groep?

  • We gaan op zoek naar geluiden in de klas. We doen onze ogen dicht. Wat hoor je allemaal? We maken zelf ook geluid met keukenspullen. We oefenen met harder, zachter en 'luider' spelen.

  • We maken muziek met muziekinstrumenten. De kinderen mogen van thuis muziekinstrumenten meenemen. We bekijken ze in de klas. Het is erg leuk als er ook instrumenten uit 'andere landen' meegebracht worden.

  • Samen vormen we een muziekoptocht. We lezen uit het boek 'Fatima's vrolijke muziekoptocht',  geschreven door Selma Noort. 

_________________________________


Vandaag zijn we in groep 1-2 gestart met een nieuw thema: de dokter. Dit thema sluit aan bij de Kinderboekenweek. Het thema van de Kinderboekenweek is namelijk beroepen. In de klas hebben we een doktershoek gemaakt en daar is vandaag al heel fijn gespeeld! 

 

Daarnaast werken we in de groep met het anker 'Gezondheid' van Schatkist. In dit anker leren we over gezond zijn en gezond blijven. We willen later groot en sterk worden, maar hoe doen we dat?

 

Wat beleven we met Pompom?

Oh, Pompom is een beetje misselijk. Hij heeft iets gedaan waarvan hij dacht dat hij er groot en sterk van zou worden. Maar oei, dat is niet zo! Hoe wordt hij beter en blijft hij gezond en fit? En hoe wordt hij dan groot en sterk? De kinderen gaan Pompom helpen. Met Pompom en zijn oma praten we over een goed ontbijt, jezelf goed verzorgen en weer beter worden.

 

Wat doen we in de groep?

We lezen het ankerverhaal 'Tom Andersom' (geschreven door Sunna Borghuis, met illustraties van Johan Klungel). Tom doet van alles andersom. Dat kunnen wij ook! We oefenen dit in de speelzaal.

We praten over ons ontbijt en vertellen wat we graag eten. Na het ontbijt moeten we onze tanden poetsen. Hoe doen we dat? We bekijken en oefenen dit. We helpen ook Pompom zijn tanden te poetsen.

 

We praten verder over ziek zijn, vallen en stoten. We leren hoe een doktersonderzoek gaat en wat een ambulance is. Je ziet ons vast met een verbandje of een pleister lopen. Gelukkig is het niet echt.