Groep 1-2

De komende periode werken we in de groep met het anker 'Kunst' van Schatkist. In dit anker leren we over kunst, kijken we naar kunst en ontdekken we dat iedereen een andere voorkeur voor kunst kan hebben. Ook praten we over 'kunst of geen kunst' en over het museum.

Op maandag is er een beeldhouwer op school geweest die verteld heeft over zijn werk als kunstenaar. We gaan ook nog met de klas naar de schouwburg voor een rondleiding.

Wat beleven we met Pompom?Oei, Pompom heeft samen met Loeloe een tekening gemaakt op een schilderij dat oma aan het schilderen was. Pompom en Loeloe dachten dat oma blij zou zijn, maar ze vond het helemaal niet leuk. Pompom heeft er natuurlijk erg veel spijt van en wil een nieuw kunstwerk voor oma maken. Maar hij heeft geen idee hoe hij dat aan moet pakken. Hij weet nog niet zoveel van kunst. Samen met de kinderen bekijkt hij allerlei kunstvormen en de kinderen proberen van alles uit in het atelier. Zo verzamelen we veel kunst. Aan het einde mag oma een kunstwerk uitkiezen. Welke zal ze kiezen?

Wat doen we in de groep?

We lezen het ankerverhaal 'De beste kunstenaar van de hele wereld'. Kunstenaar Marius maakt allerlei kunstwerken voor de koning en de koningin. Maar ze vinden niet alles mooi. Hoe zou dat zijn voor Marius? We praten over gevoelens bij kunst en gevoelens als iemand iets wel of niet mooi vindt wat jij gemaakt hebt.

We bekijken foto's en kunstboeken. Zo maken we kennis met diverse kunstvormen en met de materialen die kunstenaars gebruiken. We maken zelf ook kunst door te schilderen, te kleien en te knutselen. Overal is kunst te zien!

We maken een atelier in onze klas, waar de kinderen als echte kunstenaar aan de slag kunnen!

Als afsluiting richten de kinderen een tentoonstelling in en hebben we natuurlijk op 23 juni onze cultuurvoorstelling waar we met onze groep zullen dansen!


  

_____________________________________________________



Na de carnavalsvakantie zijn we in groep 1-2 gestart met een nieuw thema: dieren!

Dit is een anker van de methode Schatkist. 

Pompom heeft een heel speciaal knuffelbeest, een zandbakaap. We praten over dierenknuffels, ook over die van de kinderen. Buurman Tim  (van Pompom en Loeloe) heeft geen dierenknuffel, maar een echte spin! Pompom en Loeloe vinden het maar gek, een spin als huisdier. Wat vindt Tim zo bijzonder aan zijn spin? Dat gaan we aan hem vragen. Samen met Pompom komen we ook meer te weten over andere dieren: waar ze leven, hoe ze wonen en wat ze eten. We leren over dieren!

Alle kinderen hebben een dierenknuffel mee naar school genomen.

We bekijken de dierenknuffels die we mee naar school hebben genomen. Wat is er bijzonder aan de knuffels? Welke horen bij elkaar en waarom? We praten ook over een naam voor het dier en wat we weten over het dier. Bijvoorbeeld waar het woont en wat het eet. Alle dierenknuffels krijgen een plek in de klas. We willen in een hoek van de klas een dierentuin maken met de knuffels.

Tijdens dit thema staat de letter d van dieren centraal. 

Natuurlijk leren de kinderen ook weer liedjes en versjes tijdens dit thema. Deze krijgen de kinderen weer op papier mee.

De woorden die tijdens dit thema centraal staan zijn:

aaien, de aap, anders (verschillend), bewegen, blaffen, de dierentuin, de duim, durven, eng, de geit, gevaarlijk, de haren, het hek, hetzelfde, het hok, het hol, houden van, het idee, de kikker, de kip, klimmen, de koe, het konijn, de kop, de krokodil, kruipen, het kuiken, lijken op, de naam, de olifant, piepen, de poot, de slang, het speelgoed, de spin, de tijger, verstoppen, vooruit-achteruit, de weg (route), zwaaien, het baasje/de baas.

Het lijkt ons leuk om op het einde van het thema alle ouders uit te nodigen om in de klas onze dierentuin te komen bewonderen!

   
______________________

We zijn gestart met een nieuw thema in groep 1-2!  Samen met de kinderen hebben we dit thema bedacht. De kinderen wilden heel graag het thema: de politie. 
In de kring hebben we besproken wat de kinderen willen leren van dit thema en hoe het politiebureau er in de klas uit moet komen zien. Want we hebben een politiebureau gemaakt in de klas! Er is al vanalles kwijt geraakt in de klas, wat door de politie en de speurhond gezocht moest worden!  We hebben al heel veel politie spullen van de playmobil waar we al mee kunnen spelen. Ook hebben een aantal kinderen van een doos een politieauto gemaakt. Samen hebben we gekeken hoe een politieauto eruit zag en hoe we de auto ook echt konden laten rijden. De eerste weken van het thema staat de letter a van agent centraal en de laatste weken de letter b boef.












We hebben ook  nieuw meubilair in groep 1-2! Daar zijn we heel blij mee. We vinden het heel mooi geworden.








_____________________________
In groep 1-2 zijn we weer fijn gestart na de kerstvakantie! Wat fijn om iedereen weer te zien!
We starten met de Zilveren weken. In de gang en in de klas hangen Zilveren slingers. Tijdens de zilveren weken werken we, met de hele school, aan de groepsvorming en de sfeer in de klas. In groep 1-2 werken we vooral over vriendjes en vriendschap. Dit doen we met verschillende prentenboeken. In de eerste week staat het prentenboek "Wil je mijn vriendje zijn" centraal. 
In dit prentenboek vraagt een muisje aan verschillende dieren of hij/zij zijn vriendje wil zijn. 
Verschillende dieren komen hierbij aan bod, de begrippen groot en klein, wat doe je als je vriendjes bent?, samen delen en spelen. 
Natuurlijk leren we ook een letter. Tijdens deze weken staat de letter V van vriendjes centraal. Ook doen we veel spelletjes en coöperatieve werkvormen tussendoor!
groetjes van groep 1-2!


________________________________________



Vandaag zijn we gestart met het thema muziek! We gaan op zoek naar alles wat geluid maakt, we maken zelf muziek en we vormen samen een orkest. Als je goed luistert, hoor je héél veel!

In de klas maken we een muziekhoek. In deze hoek kunnen de kinderen muziek maken, optreden, verkleden, kaartjes voor de voorstelling verkopen, kaartjes maken.

Wat beleven we met Pompom?

Pompom ontdekt dat hij van geluiden houdt. Bij oma is het altijd stil en daarom wil hij oma verrassen met geluiden. Samen met Pompom gaan we op zoek naar geluiden. Geluid is overal, binnen én buiten!

Wat doen we in de groep?

  • We gaan op zoek naar geluiden in de klas. We doen onze ogen dicht. Wat hoor je allemaal? We maken zelf ook geluid met keukenspullen. We oefenen met harder, zachter en 'luider' spelen.

  • We maken muziek met muziekinstrumenten. De kinderen mogen van thuis muziekinstrumenten meenemen. We bekijken ze in de klas. Het is erg leuk als er ook instrumenten uit 'andere landen' meegebracht worden.

  • Samen vormen we een muziekoptocht. We lezen uit het boek 'Fatima's vrolijke muziekoptocht',  geschreven door Selma Noort. 

_________________________________


Vandaag zijn we in groep 1-2 gestart met een nieuw thema: de dokter. Dit thema sluit aan bij de Kinderboekenweek. Het thema van de Kinderboekenweek is namelijk beroepen. In de klas hebben we een doktershoek gemaakt en daar is vandaag al heel fijn gespeeld! 

 

Daarnaast werken we in de groep met het anker 'Gezondheid' van Schatkist. In dit anker leren we over gezond zijn en gezond blijven. We willen later groot en sterk worden, maar hoe doen we dat?

 

Wat beleven we met Pompom?

Oh, Pompom is een beetje misselijk. Hij heeft iets gedaan waarvan hij dacht dat hij er groot en sterk van zou worden. Maar oei, dat is niet zo! Hoe wordt hij beter en blijft hij gezond en fit? En hoe wordt hij dan groot en sterk? De kinderen gaan Pompom helpen. Met Pompom en zijn oma praten we over een goed ontbijt, jezelf goed verzorgen en weer beter worden.

 

Wat doen we in de groep?

We lezen het ankerverhaal 'Tom Andersom' (geschreven door Sunna Borghuis, met illustraties van Johan Klungel). Tom doet van alles andersom. Dat kunnen wij ook! We oefenen dit in de speelzaal.

We praten over ons ontbijt en vertellen wat we graag eten. Na het ontbijt moeten we onze tanden poetsen. Hoe doen we dat? We bekijken en oefenen dit. We helpen ook Pompom zijn tanden te poetsen.

 

We praten verder over ziek zijn, vallen en stoten. We leren hoe een doktersonderzoek gaat en wat een ambulance is. Je ziet ons vast met een verbandje of een pleister lopen. Gelukkig is het niet echt.


 

04juli2022
Studiedag