Groep 1-2

Na een bijzonder jaar wensen wij iedereen een hele fijne vakantie en zien we iedereen graag weer op maandag 6 september!
Lieve groetjes van groep 1-2 en de juffen!


​​​​​​​______________________________________



Vandaag zijn we gestart met het thema Water van Schatkist. Het thema is gestart met een stukje drama: de juf op het schip in de speelzaal! In de speelzaal hebben we een boot gemaakt van banken en allerlei materialen, hier kunnen de kinderen spelen dat ze "op het water" zijn. 
Verder hebben we playmobil piraten in de klas waar we mee kunnen spelen. Natuurlijk zit er ook water in de watertafel!

 

Pompom:
Pompom wil de shampoofles verstoppen. Hij wil zijn haren niet wassen, want dat prikt! Daarom stelt hij voor om al het water weg te doen, zodat hij nooit meer zijn haren hoeft te wassen. Dat lijkt ons geen goed idee. We onderzoeken waarom dat geen goed idee is. We ontdekken waarvoor we water nodig hebben, thuis, op school én buiten. Ook doen we proefjes met water. En we maken gekleurd water en water met een smaakje!

Wat doen we nog meer?

We onderzoeken waarvoor we water op school gebruiken. Ook praten we erover waarvoor je water thuis gebruikt. Kun je zonder water? En op welke andere plekken heb je water nodig? We verzamelen de antwoorden in de groep. 

We laten water druppelen en water stromen als in een waterval. Ook ontdekken we wat een waterstraal is. We onderzoeken met welke voorwerpen je met water kunt sproeien.

We worden echte wateronderzoekers! We ontdekken dat water er bijna altijd hetzelfde uitziet, maar dat de smaak soms kan verschillen. En dat sommige dingen oplossen in water en sommige dingen niet.
We vragen ons af waardoor water uit de kraan zo schoon is en we gaan zelf water filteren. We doen waterspelletjes en ontdekken zo dat water niet alleen nuttig, maar ook heel leuk is!

  

______________________________________________

De komende periode werken we in de groep met het anker Familie van Schatkist.
Pompom vindt een echofoto. Hij zou wel mama willen worden. Dan blijkt dat Loeloe grote zus wordt. Dat vindt Pompom ook erg leuk. Pompom is wel teleurgesteld als blijkt dat de baby nog niets kan en dat hij de baby niet kan verstaan. We bedenken wat hij wél met de baby kan doen. Zo maken we bijvoorbeeld babyspeelgoed en ontdekken we dat, als je goed naar een baby kijkt, je er ook achter komt wat de baby wil zeggen.

De huishoek richten we in met allerlei babyspullen, want er is een baby geboren! 

____________________________________

De lente is begonnen! In groep 1-2 werken we dan ook met het anker 'Lente' van Schatkist. We praten over alles wat groeit en bloeit in de lente. We onderzoeken hoe zaadjes uitgroeien tot een plantje en hoe we hier het beste voor kunnen zorgen. Plantjes groeien niet allemaal even snel en hebben licht, warmte en water nodig. Dat gaan we ontdekken! 
    
Wat beleven we met Pompom?
Pompom heeft een pot met aarde en een heel bijzonder plan. Hij wil een eierboom laten groeien. In zijn pot met aarde zit een ei! En hoewel oma hem heeft verteld dat dat niet zal lukken, wil hij het toch proberen. We wachten of de eierboom inderdaad gaat groeien…

Wat doen we in de groep?
  • We leren van Zoem over het laten groeien van zaadjes en het verzorgen van planten. We leren dat plantjes niet allemaal even hard groeien en dat ze licht, water en warmte nodig hebben.
  • We gaan buiten op zoek naar de lente: we ruiken, zien, horen en voelen hoe de lente er uitziet. We schrijven en tekenen op een blad wat we geroken, gezien, gehoord en gevoeld hebben en we wisselen dit onderling uit.
  • We zaaien zaadjes in de grond en ervaren dat we lang moeten wachten totdat het plantje gaat groeien.
  • We dansen de 'groeidans' op muziek. We bewegen ons als een bolletje in het zand dat uitgroeit tot een plant.
  • We maken bloemen van papier door gekleurd papier te scheuren en op te plakken. 
  • In de klas hebben we een tuincentrum gemaakt. In deze winkel verkopen we vanalles van de lente!

________________________________

In groep 1-2 werken we en spelen we met het thema eten en drinken! We hebben een restaurant in de klas. Niet zomaar een restaurant, nee een echte pizzeria. Dit hebben we zelf bedacht. In de pizzeria spelen we dat je pizza's kunt bestellen en opeten. Natuurlijk is er ook een kok die de pizza's maakt en een ober die de pizza's brengt. Er zijn grote pizza's, maar ook kleine pizza's. Die zijn natuurlijk niet allemaal even duur. De kinderen kunnen zelf kiezen wat ze op de pizza willen en hoeveel. 
In het atelier kan er geknutseld worden, bijvoorbeeld een koksmuts of een pizza. In de zandtafel worden verschillende gerechten van zand gemaakt en in van klei worden de lekkerste pizza's gebakken. 
Natuurlijk leren we ook weer verschillende versjes en liedjes bij dit thema! 


  
 
__________________________

Helaas kunnen we door de lockdown niet naar school. Gelukkig zien we de kinderen van groep 1-2 regelmatig online in de meet! Dan lezen we voor, spelen we bingo, doen we beweegspelletjes, gaan we op zoek naar kleuren en vormen, enz. Ook krijgen de kinderen post van de juffen. In het postpakketje zit dan bijvoorbeeld een knutselopdracht en andere doe-opdrachten. Zo zaten er een keer pinda's in het postpakket om een pindasnoer voor vogels in de tuin te maken. In google classroom kunnen de kinderen dan het filmpje van de juf zien die hierbij hoort, waarin juf uitlegt hoe je zo'n pindasnoer maakt. Van de kinderen krijgen we dan weer foto's om te laten zien wat ze thuis allemaal doen met de opdrachten. Deze foto's komen dan weer op het ouderportaal en zo zien we elkaar toch en leren we van elkaar en worden we enthousiast van elkaars werk!
Maar natuurlijk is het allerfijnst als we weer allemaal naar de Bongerd kunnen en weer fijn in onze klas kunnen spelen en leren!
_________________________________

Sint en zijn pieten zijn weer terug naar Spanje. Eerst hebben we nog gekeken en verteld over de mooie Sinterklaascadeautjes en daarna zijn we begonnen met Kerst in groep 1-2!
Op het raam zijn er door een paar kinderen kerstbomen geknutseld. In de huishoek staat de Kerstboom. Deze wordt elke dag versierd door alle kerstspullen die de kinderen kopen in de Kerstwinkel van de klas. We hebben kerstkaarten gemaakt voor eenzame ouderen. In de klas hebben we het gehad over eenzaam zijn. Wat voel je dan? Ook besproken dat het soms juist wel fijn is om even alleen te zijn. De kerstkaarten gaan we in de brievenbus stoppen bij ouderen. 

De kinderen van groep 2 hebben de kerstfiguren van het kerstverhaal gekleurd en we gaan met deze figuren het kerstverhaal naspelen in het Xlab van school. Dit gaan we dan filmen met de Ipad. We hopen dat dit gaat lukken voor de kerstfilm!

We hebben een heel mooi nieuw verfbord in de klas, waarop al hele mooie kunstwerken gemaakt zijn door kinderen van groep 1-2. In de zandtafel zit geen zand, maar daar zit verpakkingsschuim in: dit gaat door buizen, in bekers, aan prikkers. Mooi om mee te experimenteren en te ontdekken. 
In de schrijfhoek kunnen de kinderen hun eigen kerstkaarten maken. Er zijn er al een paar mooie Kerstkaarten mee naar huis gegaan!  


___________________________________

In groep 1-2 werken we natuurlijk over het thema Sinterklaas!
We hebben een pietenhuis in de klas: 
de zandtafel met een pepernotenfabriek, met pvc-buizen kan er een weg worden gemaakt voor de pepernoten,
een bureau met het grote boek van Sinterklaas,
en inpaktafel waar cadeautjes ingepakt kunnen worden, 
een baktafel waar met pepernotenklei pepernoten, letters en snoepgoed van Sinterklaas gekleid kan worden. 

In de huishoek hebben we een open haard (van papier) waar we de schoen kunnen zetten en liedjes gezongen kunnen worden!. 
We hebben ook al veel geknutseld. Hebben jullie de cadeautjes en de Sintjes al gezien op ons raam? 
We gaan er een gezellige Sinterklaas-tijd van maken in groep 1-2!



__________________________________________

In groep 1-2 zijn we na de herfstvakantie gestart met het thema Herfst! 
Pompom vindt het maar een rommeltje buiten met alle bladeren. Ook heeft hij het koud en vindt hij er niets aan om naar buiten te gaan. We laten Pompom zien dat je in de herfst buiten heel veel leuke dingen kunt doen. Ook onderzoeken we hoe de herfst heel nuttig kan zijn, bijvoorbeeld voor de dieren. We laten dit aan Pompom en oma zien.

We praten over de herfst, wat we ervan vinden en wat we buiten allemaal kunnen doen. De herfst is eigenlijk heel erg leuk met alle bladeren buiten! Dat vertellen we aan Pompom.
We bekijken welke kleding bij de herfst hoort en waarom. We praten over de kleding die de kinderen aan hebben. Waarom heb je deze kleren gekozen? Is het koud of is het warm vandaag?
We maken een wandeling in de natuur en verzamelen allerlei herfstschatten. Van de bladeren maken we een mooie herfstslinger.
We onderzoeken manieren waarop voorwerpen vallen en de grond raken. Net als alle herfstzaden, zoals eikels en kastanjes, die uit de bomen vallen. We ontdekken dat sommige herfstzaden of voorwerpen snel vallen en andere langzaam vallen. Hoe komt dat? Wij zoeken het uit!


_____________________________________

In groep 1-2 spelen en leren we over het thema Ridders en Kastelen. Dit thema past bij de Kinderboekenweek. Het thema van de Kinderboekenweek is dit jaar En toen..? 
Er komt een echte ridder in onze klas een vertelpresentatie geven!  
Wat gaan we allemaal doen?
.Onze huishoek is veranderd in een heus kasteel. Hier kunnen de kinderen zich verkleden als ridder, prinses, koning, koningin en spelen dat ze in het kasteel wonen.
.Er is een verteltafel in de klas met een Playmobil kasteel met ridders en paarden.
.In de speelzaal gaan we als ridder op ons (stok)paard allerlei ridderoefeningen doen -> riddertoernooi!
.in de bouwhoek kunnen kastelen gebouwd worden.
En natuurlijk gaan we ook knutselen over dit thema en lezen we tijdens de Kinderboekenweek lekker veel voor over ridders en prinsessen!  

________________________________________
In de komende periode werken we in de groep met het thema Wonen van Schatkist. Pompom wil namelijk ergens anders wonen. We onderzoeken hoe het droomhuis van Pompom eruitziet. Daarvoor bekijken we eerst hoe we zelf wonen en hoe een huis er vanbinnen uitziet. Wat is er in de verschillende kamers te doen en te zien? Is er een verdieping of een zolder? We kijken ook naar de buitenkant van huizen. Wat is hetzelfde en wat is anders bij verschillende soorten huizen? Pompom ontdekt dat hij het liefste in de buurt wil wonen en verhuist in de klas naar een andere plek. Wat komt er allemaal bij kijken als je verhuist? Hoe voel je je snel op je gemak?


_____________________________________________
In groep 1-2 zijn we ook gestart met het nieuwe schooljaar. Wat was het fijn om iedereen weer te zien na de vakantie! In groep 1-2 besteden we aandacht aan de "Gouden weken", dat betekent dat we veel spelletjes doen om elkaar nog beter te leren kennen. We hebben ook een trots-tas. Elke dag mag iemand deze tas mee naar huis nemen. In de tas mag je dan iets doen waar je heel erg trots op bent. De volgende dag mag je dan laten zien wat je hebt meegenomen en waar je trots op bent. We hebben al schelpen, foto's van bouwwerken, zwembandjes, foto's van fietsen gezien! Zo leren we elkaar goed kennen! 
Wij gaan er een fijn jaar van maken in groep 1-2!

groetjes,
van alle kinderen, juf Susan en juf Marieke