Groep 1-2a

In groep 1-2 spelen en werken we natuurlijk over Sinterklaas. We hebben in de klas een pepernotenbakkerij gemaakt. In de hal van onze school staat de stal van Ozosnel. We hebben al veel geknutseld en we gaan ook nog pepernoten bakken. In onze zandtafel zit nu geen zand, maar pepernoten, met alle buizen kunnen we een echte machine maken.

groetjes alle kinderen en juffen van groep 1-2.




_______________________________________

Vandaag zijn we in groep 1-2 gestart met een nieuw thema: uitvinden en techniek. De komende weken werken we in de groep aan het anker 'Uitvinden' van Schatkist. Pompom heeft namelijk bedacht dat hij uitvinder wil worden. Daarmee hoopt hij net zo handig en slim te worden als zijn grote buurjongen Tim. Pompom droomt van een uitvinding waarmee hij kan vliegen. Iets wat sneller vliegt dan Zoem en verder dan oma's tuin: zijn eigen turbovliegtuig! Hij hoopt dat de kinderen hem daarbij willen helpen. Samen met Pompom maken de kinderen een ontwerp voor het turbovliegtuig.

Wat doen we in de groep?
  • We leren hoe we materialen aan elkaar vast kunnen maken, door bijvoorbeeld te verbinden met touw, tape en door te knopen.
  • We vinden uit hoe je een stevige hut kunt bouwen door materialen te verbinden.
  • We ontdekken dat je een zware kist, zoals de schatkist, kunt verplaatsen door te duwen, trekken, slepen, heffen en hijsen.
  • We ontdekken dat als je ergens omheen of overheen wilt kijken, je dit ook met een spiegel kunt doen. Dat is spannend! Ook bedenken we hoe we over een schutting kunnen komen door kosteloos materiaal te gebruiken. 
  • We maken papieren vliegtuigen en onderzoeken welk vliegtuig het verste vliegt. We meten dit en bedenken waarom het ene vliegtuig verder komt dan het andere vliegtuig.

 

___________________________________________________________

In groep 1-2 werken we aan het thema start van Schatkist. We hebben kennisgemaakt met onze nieuwe vriendjes van schatkist: Pompom, Loeloe, oma, buurman Tim, Zoem de bij en poes Snoes.
We hebben veel activiteiten gedaan die horen bij het prentenboek: Zwemmen op Zolder. De speelzaal werd bijvoorbeeld de zolder van oma, daar hebben we heel veel spelletjes gedaan en ook het boek nagespeeld. 
In de klas hebben we een echte schatkist: daar stopt Pompom telkens nieuwe spelletjes/materialen in, waar we in de klas dan mee kunnen werken/spelen. Bij Zoem in het bijenhotel zat de letter Z, daar hebben we heel veel woorden met de Z bij bedacht.