Groep 1-2a

In groep 1-2 hebben we het schooljaar afgesloten met het thema: kom je mee buiten spelen? In de speelzaal hebben we een ijsjeswinkel, een tent en een zwembad gemaakt. We hebben op de speelplaats allemaal nieuwe speeltoestellen, daar hebben we al heel fijn gespeeld! We spelen dat Pompom en Loeloe op vakantie gaan, dat kun je zien op de foto.
Nu is het voor ons ook vakantie!


Wij wensen iedereen een fijne vakantie! 




______________________________________________


Ook in groep 1-2 zijn we blij dat we weer allemaal naar school mogen. We voelen ons weer als een vis in het water op school! Daarom hebben we allemaal vissen geknutseld die op het raam geplakt zijn. De juffen hebben voorgelezen over Regenboog, de mooiste vis van de zee. In een van die verhalen hielp Regenboog de andere vissen. Wij vinden het ook heel belangrijk om elkaar te helpen in de klas en dit kunnen we ook al heel erg goed! Samen hebben we bedacht om een hengelspel te maken. We hebben een doos blauw geverfd, zelf vissen getekend, geknipt en met een paperclip aan de vis kunnen we nu met een magneet gaan vissen. 


groetjes van groep 1-2
 



In groep 1-2 zijn we gestart met het thema: De schoenenwinkel. In de klas hebben we een schoenenwinkel gemaakt. 
Tijdens dit thema leren we over de soorten schoenen die er zijn, vormen van schoenen, kleuren van schoenen, dat er verschillende maten zijn, welke sluiting heeft jouw schoen, enz? We gaan tijdens dit thema veel tellen en er komen veel cijfers aan bod. Ook mogen we op bezoek bij een schoenenwinkel in Venray om te zien hoe dat gaat: werken in een schoenenwinkel. Natuurlijk leren ook versjes en liedjes die bij dit thema horen!

____________________________________________

De komende periode werken we in de groep met het thema 'Doen alsof'. In dit thema oriënteren de kinderen zich op 'verkleden' en maken ze kennis met 'doen alsof' door iemand te willen zijn, zoals een brandweerman of verpleegster.
 
Wat beleven we met Pompom?
Pompom is door Tim gefopt. Pompom wil hem terug foppen door iemand anders te zijn. Hij weet alleen niet hoe je iemand anders kunt zijn. De kinderen helpen hem met het kiezen van kleding en bijpassende attributen. Ook praten ze met Pompom over een passende houding en handelingen bij het personage als hij 'doet alsof' hij iemand anders is. Wat maakt Pompom een echte kok of politieagent? Welke gebaren, houding, mimiek en stem zijn passend?
 
Wat doen we in de klas?
- We maken een verkleedhoek waar we spelen alsof we iemand anders zijn.
- We lezen het ankerverhaal voor: 'Het restaurant van olifant' (geschreven door Ron Schröder & Marianne Busser; met tekeningen van Sylvia van Ommen). Olifant droomt van een eigen restaurant. Hij verkleedt zich als kok. Zijn vrienden willen bij hem komen eten. Beer en Tijger foppen Olifant in zijn restaurant. Maar als Olifant hen door heeft, is hij aan de beurt om te foppen! Hoe zou dat aflopen?
- We sorteren kleding. Welke horen bij elkaar en waarom?
- Ook maken we kennis met optreden en het theater. We vragen wat de kinderen later willen worden of wat ze graag willen kunnen. En over 'trots' zijn. Hoe voel je je dan? Wanneer was je trots en waarover? We ontdekken welke mensen er allemaal mee helpen bij het geven van een voorstelling. We oefenen met applaus en het geven van een optreden in de podiumhoek. 
  

____________________________________________________
In groep 1-2 zijn we weer fijn gestart na de kerstvakantie. We spelen en werken deze weken over kleuren en vormen. We gaan in de klas en buiten op zoek naar verschillende vormen. We knutselen en bouwen met vormen. Verder hebben we in deze week op woensdag moment voor talent. Dit vinden we heel erg leuk, want dan mag je zelf gaan kiezen wat je wilt gaan doen: vogelvoer maken, yoga, groene spelen, mandala maken. We werken dan gemixt met alle kinderen van groep 1 t/m groep 4, zo kunnen we elkaar helpen en leren we van elkaar. Tijdens het open podium gaan we laten zien wat we allemaal gemaakt en gedaan hebben, daar hebben we veel zin in!

 


_______________________________________

In groep 1-2 werken we de komende weken aan het thema Kerst. We gaan natuurlijk veel knutselen en spelen over dit thema. In de huishoek staat de kerstboom die versierd mag worden tijdens het spelen. Een aantal leerlingen van groep 1 hebben al een mooie kerstkrans gemaakt. Zo mooi, dat groep 2 dit ook wel wil gaan maken!  In de schrijfhoek liggen kerstkaarten met enveloppen, zodat de kinderen ook een kerstkaart kunnen maken. Tijdens de lunch hebben we gezellig geluisterd naar kerstliedjes en hebben we op het bord het haardvuur (op youtube) aan gemaakt.

We bespreken natuurlijk het kerstverhaal, want tijdens de kerstviering van vrijdag 20 december zullen wij met onze klas het kerstverhaal van laten zien!

In het letterweb hebben we de letter K van Kerst. Vandaag zijn er al twee woorden bedacht met de K: Kado en Kerstman. 

Meester Wim was er ook voor de muziekles: We hebben al veel kerstliedjes gezongen en ook op instrumenten gespeeld. 


____________________________________

In groep 1-2 spelen en werken we natuurlijk over Sinterklaas. We hebben in de klas een pepernotenbakkerij gemaakt. In de hal van onze school staat de stal van Ozosnel. We hebben al veel geknutseld en we gaan ook nog pepernoten bakken. In onze zandtafel zit nu geen zand, maar pepernoten, met alle buizen kunnen we een echte machine maken.

groetjes alle kinderen en juffen van groep 1-2.




_______________________________________

Vandaag zijn we in groep 1-2 gestart met een nieuw thema: uitvinden en techniek. De komende weken werken we in de groep aan het anker 'Uitvinden' van Schatkist. Pompom heeft namelijk bedacht dat hij uitvinder wil worden. Daarmee hoopt hij net zo handig en slim te worden als zijn grote buurjongen Tim. Pompom droomt van een uitvinding waarmee hij kan vliegen. Iets wat sneller vliegt dan Zoem en verder dan oma's tuin: zijn eigen turbovliegtuig! Hij hoopt dat de kinderen hem daarbij willen helpen. Samen met Pompom maken de kinderen een ontwerp voor het turbovliegtuig.

Wat doen we in de groep?
  • We leren hoe we materialen aan elkaar vast kunnen maken, door bijvoorbeeld te verbinden met touw, tape en door te knopen.
  • We vinden uit hoe je een stevige hut kunt bouwen door materialen te verbinden.
  • We ontdekken dat je een zware kist, zoals de schatkist, kunt verplaatsen door te duwen, trekken, slepen, heffen en hijsen.
  • We ontdekken dat als je ergens omheen of overheen wilt kijken, je dit ook met een spiegel kunt doen. Dat is spannend! Ook bedenken we hoe we over een schutting kunnen komen door kosteloos materiaal te gebruiken. 
  • We maken papieren vliegtuigen en onderzoeken welk vliegtuig het verste vliegt. We meten dit en bedenken waarom het ene vliegtuig verder komt dan het andere vliegtuig.

 

___________________________________________________________

In groep 1-2 werken we aan het thema start van Schatkist. We hebben kennisgemaakt met onze nieuwe vriendjes van schatkist: Pompom, Loeloe, oma, buurman Tim, Zoem de bij en poes Snoes.
We hebben veel activiteiten gedaan die horen bij het prentenboek: Zwemmen op Zolder. De speelzaal werd bijvoorbeeld de zolder van oma, daar hebben we heel veel spelletjes gedaan en ook het boek nagespeeld. 
In de klas hebben we een echte schatkist: daar stopt Pompom telkens nieuwe spelletjes/materialen in, waar we in de klas dan mee kunnen werken/spelen. Bij Zoem in het bijenhotel zat de letter Z, daar hebben we heel veel woorden met de Z bij bedacht.

24augustus2020
Start schooljaar
24augustus2020
Screening hoofdluis