Groep 6-7

In groep 6-7 zijn we begonnen met het thema 'Lekker gezond!' Dit thema gaat om alles rondom gezond eten. De kinderen willen een heleboel leren tijdens tijd thema. Leervragen die ze bedacht hebben: 

Hoe krijgen groentes hun kleur?
Hoe zijn groentes ontdekt?
Verschillende diëten? (vegetarisch etc)
Hoe lang duurt het om groentes en fruit te laten groeien/ rijp zijn?
Welke vitamines zijn er?
Hoe kweet je duurzaam groenten?
Zijn er ook ongezonde groente en fruit?
Hoe kweek je zelf groenten?
Wat is allemaal gezond? Wanneer is iets nou gezond?
Hoe ontstaat de vorm van groenten of fruit? Kan ik een watermeloen in een andere vorm laten groeien.
Welke eten is niet gezond, terwijl je denk dat het wel gezond is.
Babygroenten - Microgroenten
Groente en fruit wat we niet zo goed kennen.
Wat voor groente en fruit komt er uit Nederland?
Wat is het gezondste snoep?
Fruit importeren en exporteren.
Wat moet je allemaal binnenkrijgen op een dag en hoe zorg je dat je overal genoeg van binnenkrijgt?
Hoe kunnen we minder voedsel verspillen?
Wat voor vitamines zit er in fruit?
Zijn vitaminepillen ook gezond?
Hoe vaak moet je sporten om fit te blijven?
Welke sport is het gezondst?
Zijn insecten gezond om te eten? Welke kun je allemaal eten?
Insecten: vriend of vijand?
Hoe komen vitamines in fruit en groente?
Hoeveel calorieën mag je per dag eten?


We gaan samen bedenken hoe we antwoord krijgen op deze vragen. We mogen bij de oma van Nora gaan kijken naar de pluktuin. Daar kan zij ons dan van alles over vertellen. Ook gaan we naar Kokkerelli om te ontdekken hoe groentes groeien en we gaan er een gerecht mee maken. 


_________________________________________________________________

In groep 6-7 zijn we begonnen met een nieuw thema. De kinderen wilden het graag hebben over slavernij, discriminatie, kinderarbeid en kindermishandeling. Dit pakken samen in 1 thema. Elke week staat een ander onderdeel centraal. De eerste week was dat KINDERARBEID. 
We hebben geleerd: 
- Wat kindermishandeling is
- Wat verwaarlozing is
- Wat het blijf-van-mijn-lijfhuis is
- Wat je kunt doen als je denkt dat het bij iemand thuis niet zo goed gaat. 
- Met wie je kunt gaan praten als het bij je zelf thuis niet zo goed gaat. 

We hebben de week afgesloten met het ontwerpen van een logo bij de slogan: 
Kindermishandeling, je kunt er wat aan doen! 

 

 


___________________________________


Zilveren weken 


Gelukkig mogen we weer allemaal naar school! Daar zijn we heel erg blij om! 
De eerste weken na de kerstvakantie staan in het teken van de 'zilveren weken'. In deze weken. Tijdens de zilveren weken doen we allerlei lessen en activiteiten om een fijne sfeer te houden in de groep, om te kijken hoe het eigenlijk met iedereen gaat en we bekijken samen wat ook alweer de regels in de groep zijn. 

Tijdens de les van juf Marieke (stagiaire) hebben de kinderen complimenten voor elkaar opgeschreven en bij elkaar op de rug geplakt. 

  



Sociaal emotionele ontwikkeling - gedragsverwachtingen  GYMZAAL 
Deze week stonden de gedragsverwachtingen van de gymzaal centraal. In groep 6/7 hebben we eerst bekeken of de afspraken wisten, zonder op het bijbehorende bord te kijken. Daarna hebben we deze nog uitgebreid besproken. Vervolgens hebben we deze les gekoppeld aan beeldende vorming. De kinderen hebben allemaal middels een tekening laten zien wat de afspraken zijn. 


 




___________________________________________


Start schooljaar 
Tijdens de eerste weken van het schooljaar hebben we veel tijd besteed aan de Gouden weken: kennismaken en groepsactiviteiten doen. 
Ook hebben we een rondje door de school gemaakt om de nieuwe vrienden van Driedee te zoeken en de bijbehorende regels te bespreken.
Natuurlijk hebben we ook een start gemaakt aan de verjaardagskalender. 



   

 
04juli2022
Studiedag