Groep 8

Nog 5 schoolweken te gaan en onze methodes zijn bijna uit. Des te meer tijd hebben we voor ons laatste thema 'Je eigen huis'.
In dit thema leren de leerlingen:

- de ontwerpcyclus bij het bouwen van een huis;
- de verschillende functies van een huis kennen;
- de functie van de fundering en de draagconstructie;
- welke installaties er in een huis zitten;
- welke rol een architect heeft bij het bouwen van een huis;
- welke soorten bouwtekeningen er zijn;
- hoe je een plattegrond leest;
- wat de kenmerken van verschillende bouwmaterialen zijn;
- welke activiteiten er op een bouwplaats plaatsvinden;
- welke beroepen je op een bouwplaats vindt;
- hoe bouwfouten ontstaan;

De leerlingen zullen gedurende dit thema hun eigen huis gaan ontwerpen in Floorplanner.
Hierin maken ze een plattegrond van de begane grond en bovenverdieping. Daarnaast maken ze een geveltekening van hun eigen huis.
Over 4 weken presenteren de leerlingen een poster met daarop hun gemaakte ontwerpen en kunnen ze toelichten wat ze gedurende dit thema geleerd hebben.  

​​​​​​​

______________________________


In groep 8 heeft juf Judith vandaag weer de broedmachine geïnstalleerd. 20 eieren liggen er in en over 3 weken (21 dagen) komen daar kuikentjes uit. Halverwege kunnen we de eitjes schouwen, dan kijken we met een lampje of ze bevrucht zijn en er dus een kuikentje in groeit. Leuk weetje: deze eieren zijn gelegd door kippen die vorig jaar nog kuikens waren en ook in de broedmachine zijn uitgebroed. Dat waren toen eieren van de kippen die wij 2 jaar geleden in de klas hebben uitgebroed. Dit is dus de 3e generatie!

 

______________________________________


De kinderen van groep 8 hebben de afgelopen weken hard gewerkt aan het opstarten van een eigen bedrijfje.Met een microkrediet van Day for Change leerden zij wat er nodig is om een eigen onderneming te starten. Vorige week hadden zij een drukke ondernemersweek, mede dankzij jullie enthousiasme.
Wat hadden ze het iedere dag druk en wat is er veel verkocht. Fantastisch!!!
Wij willen daarom iedere bedanken voor hun medewerking, steun en bijdrage aan ons fantastische eindresultaat.
In de hal hebben wij het eindbedrag opgehangen, dat alle bedrijfjes samen hebben verdiend.
EUR498,05 !!! 



____________________________________________________


De afgelopen periode heeft groep 8 een eigen marionet ontworpen.
De opdracht luidde: ontwerp een marionet, een dier dat kan dansen op muziek, met bewegende ledematen.
De kinderen zijn begonnen met een schets. Daarbij moesten ze nadenken over welke materialen en technieken ze wilden gaan gebruiken.
Uiteindelijk hebben we na een aantal weken hard knutselen en in de rommel zitten, hele mooie resultaten!
Dankzij meneer Hay zijn de marionetten allemaal goed bevestigd aan nylondraad en een houten kruis en kunnen ze daadwerkelijk dansen op muziek.
Dit hebben de kinderen aan de kleutergroepen (1-2 en 2-3) laten zien.

 

____________________________________________


Groep 8 is gestart met het thema Verenigde Staten van Amerika, ofwel USA!
De eerste weken van het thema zullen zij kennis opdoen over de volgende onderwerpen:
De 50 staten van Amerika.
Highlights uit de verschillende staten.
Historie van Amerika: de eerste bewoners, de Indianen.
Politiek in Amerika: Democrates vs. Republicans.
Bijzondere bouwwerken in de VS.
Amerikaanse kunst: pop-art.

Daarna zullen de kinderen zelf een onderzoeksvraag opstellen en bedenken zij hoe ze hier antwoord op gaan vinden:

- onderzoeksvraag: wat wil jij leren over de Verenigde staten?

- samenwerkingsdoel: met wie ga je jouw doel bereiken?

- procesdoel: hoe ga je jouw doel bereiken?

- productdoel: welke vorm van presenteren kies je?

Aan het einde van dit thema zullen de kinderen dus allemaal, individueel of in twee-/drietallen, een presentatie kunnen geven.



________________________________________________

Deze week zijn we in groep 8 gestart met het thema De Tweede Wereldoorlog.
Een spannend thema dat helemaal past bij groep 8.
Nog mooier is dat dit jaar (2019-2020) 75 jaar vrijheid wordt gevierd in Nederland, te beginnen met Zuid-Nederland.
Dat betekent dat we naast de lessen in de klas ook uitstapjes kunnen maken naar diverse evenementen.
Zo zullen we dinsdag 8 oktober naar het Venrays museum gaan, waar de kinderen door middel van 3 verschillende activiteiten meer te weten komen over hoe de Tweede Wereldoorlog zich in Venray afspeelde.

Vandaag zijn de kinderen begonnen met het onderzoeken van de aanleiding van de Tweede Wereldoorlog en hebben we daarom ook even ingezoomd op de Eerste Wereldoorlog.
De kinderen zullen gedurende dit thema verschillende soorten opdrachten maken, waarbij ze soms in groepjes werken, maar soms ook alleen.
Door middel van deze opdrachten ontstaat er voor de kinderen een rode draad door de jaren 1940-1945 heen en ontdekken zij alles over de Tweede Wereldoorlog.
Vraag uw kind thuis ook eens wat hij/zij al te weten is gekomen en heb het er samen over. Wij zullen het gedurende dit blok ook tijd besteden aan een stukje bewustwording. Wat betekent het om in oorlog te leven, wat betekent het om in vrijheid te leven en waar in de wereld is er op dit moment oorlog?